Czasami wystarczy chwila nieuwagi, aby doszło do utraty karty kredytowej. Jeśli trafi ona w niepowołane ręce, wówczas jej posiadacz może wpaść w poważne kłopoty finansowe. Istnieje bowiem duże ryzyko, że złodziej wykorzysta zgromadzone na niej środki, na przykład dokonując płatności zbliżeniowych bez konieczności podawania PIN-u. Dlatego warto wiedzieć, jak postąpić w razie utraty tego środka płatniczego.

Utrata karty kredytowej – co robić? Wskazówki krok po kroku

Zastanawiasz się, co robić w przypadku utraconej karty kredytowej? Pierwsze kroki należy skierować w stronę banku po to, aby zablokować lub zastrzec ten środek płatniczy. Sposób postępowania będzie zależeć od tego, czy masz przy sobie telefon, znasz numer infolinii itp.

Pamiętaj! Sposób postępowania w przypadku utraty karty kredytowej może się różnić w zależności od polityki konkretnego banku. 

Blokada lub zastrzeżenie karty za pośrednictwem aplikacji mobilnej 

Najszybszym sposobem na zablokowanie lub zastrzeżenie karty kredytowej jest zalogowanie się do banku za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Wybierz sekcję „Moje produkty”, a następnie kliknij „Karty”. Bardzo możliwe, że w tym miejscu będziesz mieć podział na karty debetowe i karty kredytowe. Jeśli nie, wybierz odpowiednią kartę – tę, którą chcesz zablokować lub zastrzec, a następnie kliknij odpowiednią opcję. 

Taką operację trzeba będzie potwierdzić kodem PIN do bankowości mobilnej. Po wpisaniu poprawnego kodu karta kredytowa będzie nieaktywna – trwale lub czasowo (w zależności od wybranej opcji).

Blokada lub zastrzeżenie karty za pośrednictwem bankowości internetowej

Jeśli nie masz aplikacji mobilnej, kartę możesz zablokować lub zastrzec z poziomu bankowości internetowej. Wystarczy, że zalogujesz się do systemu transakcyjnego, a następnie będziesz postępował podobnie, jak w przypadku aplikacji mobilnej. W sekcji „Moje produkty” znajdź zakładkę „Karty” i wybierz tę konkretną, a następnie kliknij polecenie „Zastrzeż” lub „Zablokuj”. 

Blokada lub zastrzeżenie karty poprzez infolinię

Może się zdarzyć, że nie masz przy sobie telefonu lub nie pamiętasz danych do logowania do systemu bankowości internetowej. W takim przypadku kartę możesz zablokować lub zastrzec, dzwoniąc na infolinię banku. Po połączeniu się z konsultantem, postępuj zgodnie z jego wskazówkami. 

Utrata karty kredytowej – blokada czy zastrzeżenie? 

Blokada oraz zastrzeżenie karty kredytowej to dwa różne pojęcia, które często używane są zamiennie, ale oznaczają coś zupełnie innego.

  • Blokada karty kredytowej to czynność, która pozwala na tymczasowe uniemożliwienie dokonywania płatności. Jest procesem odwracalnym.

  • Zastrzeżenie karty kredytowej to czynność, która polega na trwałym uniemożliwieniu korzystania ze środka płatniczego. Nie można jej odwrócić, tj. ponownie aktywować karty.

Utracona karta kredytowa – kiedy blokada, a kiedy zastrzeżenie? 

Utracona karta kredytowa (RRSO 21,6%, kalkulacja dokonana na 5.10.2023 r. dla reprezentatywnego przykładu)* powinna zostać jak najszybciej zablokowana albo zastrzeżona. Na który wariant zdecydować się? Blokada karty kredytowej będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli istnieje duże prawdopodobieństwo, że ten środek płatniczy zawieruszył się w domu lub w miejscu pracy. Dzięki temu, gdy karta się już odnajdzie, będzie można ją łatwo odblokować i nadal z niej korzystać.

Natomiast na zastrzeżenie karty kredytowej zdecyduj się wówczas, gdy ten środek płatniczy został skradziony. Szanse na jego odzyskanie są niewielkie, więc i tak będziesz potrzebować nowego egzemplarza. Trwałe zastrzeżenie sprawi, że skradziona karta kredytowa stanie się bezużyteczna w rękach złodziei. 

Karta kredytowa – dodatkowe środki ostrożności 

Choć nie zawsze da się zapobiec utracie karty kredytowej, można zminimalizować skutki tego, że trafi ona w niepowołane ręce. Warto podjąć dodatkowe środki ostrożności, dzięki którym ty – jako jej posiadacz – nie będziesz ponosić finansowej odpowiedzialności. Chodzi na przykład o wykupienie ubezpieczenia, które kosztuje niewiele, a sprawia, że to ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje. 

Takie ubezpieczenie się przydaje, ponieważ nie wszyscy od razu orientują się, że zgubili kartę kredytową. Tymczasem złodziej może zacząć korzystać ze zgromadzonych tam środków od razu, co naraża nas na straty finansowe. 

*Nota prawna: Niniejsza treść nie stanowi oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu Cywilnego i ma charakter wyłącznie informacyjny.