- „Rowery i hulajnogi nie podlegają ani unijnej, ani krajowej procedurze homologacji typu pojazdu, w związku z tym nie podlegają obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego”

- przypomniał w rozmowie z Dziennikiem.pl dyrektor biura komunikacji Ministerstwa Infrastruktury Rafał Jaśkowski.

- „Ministerstwo nie planuje zmian w tym zakresie. Ocena zachowań uczestników ruchu drogowego oraz podejmowanie czynności kontrolnych i stosowanie sankcji karnych znajduje się w kompetencjach organów uprawnionych do kontroli ruchu drogowego – policji oraz straży gminnych/miejskich”

- dodał.

Ministerstwo Finansów wskazuje z kolei, że „mając na uwadze aktualny stan prawny oraz uwzględniając dane z zakresu stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla rowerzystów, kierujących hulajnogami czy też urządzeniami transportu osobistego nie wydaje się uzasadnione”.

Portal przypomina tymczasem o zaostrzonych przepisach dot. rowerzystów i osób poruszających się hulajnogami elektrycznymi. Dotyczą one m.in. korzystania z chodnika. Osoby kierujące rowerem lub hulajnogą mogą otrzymać mandat, jeżeli korzystając z chodnika, poruszają się szybciej niż przeciętna osoba piesza oraz jeśli nie ustąpią pieszemu pierwszeństwa.

- „Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany”

- brzmi artykuł 86a Kodeksu wykroczeń.

Jeżeli policjant skorzysta przy tym z art. 97, grzywna może wynieść nawet 3 tys. zł.