Co wpływa na wysokość kosztów założenia spółki z o.o.?

Spółka z o.o. koszty to temat interesujący przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na rozpoczęcie działalności w formie tej spółki. Warto wiedzieć, że jej koszty zależą od kilku czynników. Jednym z najistotniejszych jest sposób założenia spółki.

Być może zdobyłeś już informację, że możesz to zrobić na dwa sposoby – u notariusza lub przez Internet (w trybie S24). Wybierając drugą metodę, można znacząco obniżyć koszty założenia biznesu w tej formie. Wówczas zapłacisz jedynie 350 zł za rejestrację i ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG) oraz wystąpią drobne wydatki takie jak opłata operatora płatności i podatek od czynności cywilnoprawnych.

Ze znacznie większym kosztem wiąże się założenie spółki z o.o. w sposób tradycyjny. W takim przypadku pojawia się opłata sądowa i za ogłoszenie w MSiG w wysokości 600 zł. Innymi kosztami są opłata za akt notarialny, podatek od czynności cywilnoprawnych oraz koszty wpisów.

Nie bez znaczenia jest także wysokość kapitału zakładowego, którego minimalna wartość to 5 000 zł. Od tej kwoty zależna jest taksa notarialna i podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), wynoszący 0,5% wartości kapitału zakładowego. Czynnikiem wpływającym na końcowy koszt założenia spółki z o.o. jest też sposób konstrukcji umowy spółki. Mogą to zrobić samodzielnie wspólnicy bądź można skorzystać ze wsparcia prawnika w tym zakresie.

Czy zawsze można założyć spółkę z o.o. przez Internet?

Zakładanie spółki z o.o. przez Internet jest bardzo proste i szybkie, ale niestety nie zawsze jest możliwe. Odbywa się to z wykorzystaniem gotowego wzorca umowy, co przekłada się na spore ograniczenia w jej kształtowaniu. To duży minus, jeśli chcesz, aby dokument zawierał istotne postanowienia. Równie istotny jest fakt, że z wykorzystaniem S24 możemy założyć spółkę z o.o. jedynie z wkładem pieniężnym.

Czy prowadzenie spółki z o.o. oznacza jakieś koszty stałe?

Czy prowadząc spółkę z o.o., trzeba nastawić się na liczne koszty stałe? Okazuje się, że najważniejszym takim kosztem jest obowiązkowe złożenie raz do roku sprawozdania finansowego we właściwym Sądzie Rejestrowym. Jest to operacja, której koszt wynosi 140 zł.

Z powyższego obowiązku często wynika jeszcze inna konieczność, czyli prowadzenie pełnej księgowości. Nie jest konieczne, aby za ten aspekt był odpowiedzialny licencjonowany księgowy, ale większość przedsiębiorców decyduje się na tę opcję, ponieważ samodzielne prowadzenie księgowości nie jest najprostszym zadaniem.

Zatem kosztami stałymi w przypadku spółki z o.o. są sprawozdanie finansowe i usługi księgowe. Podczas prowadzenia firmy może zajść także konieczność zmiany umowy spółki, a to z kolei oznacza obowiązek zgłoszenia tego do KRS i uiszczenia opłaty w wysokości 350 zł.